جیوه در پنکه قدیمی باعث آتش سوزی در آزمایشگاه شد

جیوه یک عنصر شیمیایی با نماد جیوه و عدد اتمی 80 است. به عنوان نقره زنده نیز شناخته می شود و قبلاً هیدرارژیروم (/haɪˈdrɑːrdʒərəm/ hy-DRAR-jər-əm) از کلمات یونانی، هیدور (آب) و آرجیروس (نقره) نامیده می شد. .

جیوه در پنکه قدیمی تنها عنصر فلزی است که در شرایط استاندارد دما و فشار مایع است. تنها عنصر دیگری که در این شرایط مایع است، هالوژن برم است، اگرچه فلزاتی مانند سزیم، گالیوم و روبیدیم درست بالاتر از دمای اتاق ذوب می شوند.

جیوه در رسوبات سرتاسر جهان بیشتر به صورت سینابار (سولفید جیوه) وجود دارد. رنگدانه قرمز سرخابی از آسیاب سینابر طبیعی یا سولفید جیوه مصنوعی به دست می آید.

جیوه در دماسنج‌ها، فشارسنج‌ها، فشارسنج‌ها، فشارسنج‌ها، دریچه‌های شناور، کلیدهای جیوه‌ای، رله‌های جیوه، لامپ‌های فلورسنت و سایر دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

هرچند نگرانی‌ها در مورد سمیت عنصر منجر به حذف تدریجی دماسنج‌ها و فشارسنج‌های جیوه‌ای در محیط‌های بالینی شده است.

جایگزین هایی مانند دماسنج شیشه ای پر شده با الکل یا گالینستان و ابزار الکترونیکی مبتنی بر ترمیستور یا مادون قرمز. به همین ترتیب، فشارسنج های مکانیکی و سنسورهای فشار سنج الکترونیکی جایگزین فشارسنج های جیوه ای شده اند.

جیوه در تلویزیون قدیمی سونی همچنان در کاربردهای تحقیقاتی علمی و در آمالگام برای ترمیم دندان در برخی مناطق استفاده می شود. همچنین در لامپ های فلورسنت استفاده می شود.

الکتریسیته ای که از طریق رادیو ضبط قدیمی جیوه دار در یک لامپ فلورسنت عبور می کند، نور فرابنفش موج کوتاه تولید می کند، که سپس باعث فلورسانس فسفر در لوله می شود و نور مرئی ایجاد می کند.

مسمومیت با جیوه می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض اشکال محلول در آب جیوه (مانند کلرید جیوه یا متیل جیوه)، با استنشاق بخار جیوه یا خوردن هر شکلی از جیوه باشد.

جیوه قرمز در تلفن قدیمی فلزی سنگین و سفید نقره ای است که در دمای اتاق مایع است. در مقایسه با فلزات دیگر، رسانای ضعیف گرما، اما رسانای مناسب الکتریسیته است.

نقطه انجماد آن 38.83- درجه سانتیگراد و نقطه جوش 356.73 درجه سانتیگراد است، که هر دو پایین‌ترین نسبت به سایر فلزات پایدار هستند، اگرچه آزمایش‌های اولیه روی کوپرنیسیم و فلروویوم نشان داده است که آنها حتی پایین‌تر هستند.

نقطه جوش این اثر به دلیل انقباض لانتانید و انقباض نسبیتی است که باعث کاهش شعاع بیرونی ترین الکترون ها و در نتیجه ضعیف شدن پیوند فلزی در جیوه می شود.

  • منابع:
  1. Mercury (element)

  • تبلیغات:
  1. نقش زردالو در رفع یبوست
  2. استفاده از ام دی اف در مدارس دولتی اجباری شد
  3. افزایش مواد شیمیایی به پلاستیک، در طول تولید
  4. تاثیرات مصرف قیسی در دوران بارداری

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.