الیاف پلی استر در ایران که صنعت نساجی را متحول کرد

پلی استر اتیلن (PET) رایج ترین شکل تولید شده از الیاف پلی استر در ایران است. جزء اصلی PET اتیلن مشتق شده از نفت است و در فرآیند ایجاد الیاف پلی استر، اتیلن به عنوان پلیمری عمل می کند که با سایر مواد شیمیایی تعامل می کند تا یک ترکیب فیبری پایدار ایجاد کند.

چهار راه برای ساخت الیاف PET وجود دارد و فرآیند تولید پلی استر بسته به روش مورد استفاده کمی متفاوت است:

گچی – پارچه پلی استر جامد
گچی – پارچه پلی استر جامد

1. فیلامنت: رشته های پلی استر الیاف پیوسته هستند و این الیاف پارچه های صاف و نرم تولید می کنند.

2. منگنه : منگنه های پلی استر شبیه منگنه هایی است که برای ساختن نخ پنبه ای استفاده می شود، و مانند منگنه های پنبه ای، منگنه های پلی استر معمولاً به صورت یک ماده نخ مانند چرخیده می شوند.

3. یدک کش: بکسل پلی استر مانند رشته پلی استر است، اما در بکسل پلی استر، رشته ها به صورت شل در کنار هم قرار گرفته اند.

4.Fiberfill: فیبرفیل از رشته‌های پلی استر پیوسته تشکیل شده است، اما این رشته‌ها به طور خاص تولید می‌شوند تا بیشترین حجم ممکن را برای تولید محصولات حجیم مانند بالش، لباس‌های بیرونی و چاشنی برای حیوانات عروسکی داشته باشند.

فرآیند ایجاد الیاف پلی استر با واکنش اتیلن گلیکول با دی متیل ترفتالات در حرارت بالا آغاز می شود. این واکنش منجر به یک مونومر می شود که سپس دوباره با دی متیل ترفتالات واکنش داده و پلیمری ایجاد می کند.

این پلیمر پلی استر مذاب به صورت نوارهای بلند از محفظه واکنش اکسترود می شود و این نوارها خنک و خشک می شوند و سپس به قطعات کوچک خرد می شوند. سپس تراشه‌های به‌دست‌آمده دوباره ذوب می‌شوند تا ماده‌ای شبیه عسل ایجاد شود، که از طریق یک نخ ریسی برای ایجاد الیاف اکسترود می‌شود.

بسته به اینکه رشته ها، منگنه، بکسل یا الیاف پرکننده الیاف مورد نظر هستند، رشته های پلی استر حاصل ممکن است بریده شوند یا با مواد شیمیایی مختلف واکنش دهند تا به نتیجه نهایی درست برسند.

در بیشتر کاربردها، الیاف پلی استر قبل از رنگ آمیزی یا قرار گرفتن در معرض سایر فرآیندهای پس از تولید، در نخ ریسیده می شوند.

کیف کفشی ضد آب دسته مکعب توت
کیف کفشی ضد آب دسته مکعب تو